Wednesday, 4 May 2016

1.0 Ciri-ciri kajian tindakan




Kajian tindakan merupakan satu kajian yang sering dilakukan oleh pendidik khususnya berkaitan dengan perkara yang berlaku dalam bilik darjah sama ada sebelum, semasa atau selepas sesuatu pengajaran itu berlangsung. Kajian tindakan ialah inkuiri berasaskan penyelesaian masalah yang dilaksanakan oleh sekumpulan orang atau individu (Chow Fook Meng et al. 2011 : 8). Ini bermaksud bahawa kajian tindakan merupakan satu kajian yang dilakukan oleh penyelidik yang mendapati terdapat sesuatu masalah yang perlu diselesaikan atau masalah tersebut boleh diselesaikan dan mampu memberi penambahbaikan yang ketara jika kajian ini dilakukan. Selain itu Akhiar Pardi dan Shamsian Shamsuddin (2011 : 104) menyatakan bahawa kajian tindakan merupakan inkuiri kritikal yang dibuat oleh seorang pengamal reflektif secara berkolaboratif bersama orang lain, bertanggungjawab dengan memaklumkan dapatan serta penemuannya untuk tujuan berkongsi dengan orang lain. Ini bermakna dapatan daripada sesuatu kajian yang telah dilakukan boleh dikongsi bersama dengan masyarakat dan pengkaji lain bagi mengubah sesuatu masalah itu daripada menjadi terus buruk.
            Jelas di sini bahawa dengan melakukan kajian tindakan seseorang penyelidik atau guru itu secara tidak langsung dapat meningkatkan tahap profesional perguruannya dan mengatasi masalah yang berlaku serta meningkatkan mutu pengajaran agar terus mampu untuk menempuh alam pendidikan yang penuh mencabar pada masa sekarang.

No comments:

Post a Comment