1.0 Isu Keprihatinan
Isu
keprihatinan merupakan satu perkara yang diutamakan dalam kajian ini. Isu ini
merupakan proses mengenal pasti amalan yang bermasalah iaitu isu dalam bilik
darjah yang menjadi perhatian (Akhiar Pardi 2011:123). Ini bermaksud perkara
yang dibincangkan dalam komponen ini merupakan perkara yang amat penting yang
menyebabkan sesuatu objektif itu tidak tercapai dan akhirnya pelajar tidak
dapat menerima pembelajaran dengan baik. Pada peringkat ini guru perlu memberi
tumpuan pada refleksi yang telah dibuat dan terangkan masalah yang dihadapi
semasa pengoperasian dan mengapa perkara tersebut berlaku (Othman
Lebar2011:87). Ini menunjukkan bahawa pada peringkat ini guru perlu memberi
tumpuan dengan mencari punca sebenar yang menyebabkan objektif yang telah dirancang
pada hari tersebut tidak tercapai.
Bagi kajian ini saya hanya memberi tumpuan kepada aspek
penulisan rumusan yang lengkap. Hal ini demikian kerana murid sentiasa
menghadapi masalah untuk menghasilkan sebuah rumusan yang baik. Bagi
menghasilkan satu rumusan yang lengkap murid perlu membuat pendahuluan, mencari
isi tersurat, mencari isi tersirat dan akhir sekali kita perlu membuat penutup.
Walaupun begitu topik ini merupakan satu topik yang sukar untuk dikuasai oleh
murid yang lemah. Bagi murid yang tidak mempunyai masalah mereka tidak
menghadapi kesukaran untuk menghasilkan satu rumusan yang lengkap.
Bagi kajian ini saya telah memilih
tiga orang murid dari tingkatan empat Zuhal. Tingkatan empat Zuhal merupakan
murid yang terdiri daripada kelas yang keenam. kebanyakan murid di kelas ini
merupakan mereka yang agak lemah dalam kosa kata dan perbendaharaan kata. Saya
memilih kelas ini juga untuk melihat perubahan yang berlaku sebelum, semasa dan
selepas sesi pengajaran berlaku.
Untuk pengajaran ini saya telah
memilih untuk menggunakan model langsung. Hal ini demikian kerana model ini
lebih sesuai untuk memberi bimbingan dan panduan kepada murid yang tidak
mengetahui sebarang perkara. Hal ini bermaksud bahawa saya perlu mengajar
setiap langkah yang perlu digunakan untuk menghasilkan satu rumusan yang
lengkap. Saya perlu mengajar dari teknik yang perlu digunakan untuk pendahuluan
dan kemudian untuk isi tersurat, isi tersirat dan akhir sekali penutup. Setiap
kompenan ini mempunyai teknik yang berbeza.
Bagi teknik yang perlu digunakan
guru perlu menerangkan kepada murid bahawa untuk menghasilkan pendahuluan kata
kunci yang digunakan dalam soalan boleh dijadikan panduan untuk membuat
pendahuluan namun untuk membina pendahuluan kata kunci tersebut perlu disesuaikan
dengan kata sinonim yang sesuai. Sebagai contoh perkataan “punca-punca” kita
perlu menukar kepada “faktor-faktor”. Walau bagaimanapun masih terdapat murid
yang tidak dapat membuat pendahuluan ini dengan baik.
Bagi teknik yang digunakan untuk
mencari isi tersurat pula kita perlu merujuk kepada kata kunci yang terdapat
dalam soalan. Jika soalan ini meminta murid untuk mencari “punca-punca” kita
perlu mencari isi yang terdapat dalam petikan berkaitan dengan punca-punca. Isi
tersurat merupakan isi yang terdapat
dalam petikan dan agak mudah untuk dikesan dan bagi memastikan murid mampu
untuk mencari isi ini murid perlu memahami dengan baik petikan yang dibaca dan
kehendak soalan yang diinginkan.
Bagi teknik untuk mencari isi
tersirat pula, isi tersirat ini merupakan satu kompenan di mana memerlukan
murid untuk memikirkan perkara yang tidak terdapat di dalam teks. Hal ini
bermaksud murid perlu menyatakan dan memikirkan secara individu bagi memberikan
pendapat yang bernas semasa perbincangan ini dilakukan. Setiap individu
mempunyai pendapat yang tersendiri dan pastinya pendapat yang diberikan perlu
positif bagi memastikan pendapat tersebut diterima dengan baik.
Bagi perenggan penutup pula murid
perlu memberikan pendapat yang ringkas bagi menyokong atau memberikan pandangan
yang bernas bagi menutup rumusan tersebut.
1.1 Objektif
Objektif
utama kajian ini dilakukan adalah untuk mencari cara yang paling tepat yang
boleh digunakan untuk membantu pelajar dalam menyelesaikan tugasan seperti
rumusan mereka. Penambahbaikan ini dilakukan bagi memastikan murid saya akan
lebih mudah untuk memahami dan menjadikan rancangan pengajaran lebih teratur.
1.2 Kumpulan Kajian
Kumpulan
sasaran adalah pelajar tingkatan empat. Pelajar ini terdiri daripada tiga orang
pelajar perempuan yang terdapat dalam sebuah kelas yang berjumlah 35 orang.
Ketiga-tiga pelajar yang dipilih ini merupakan mereka yang sederhana dalam
pembelajaran.
2.0 Pelaksanaan Kajian (Gelungan 1)
2.1 Merancang
Selepas
saya melihat secara keseluruhan kelas tersebut saya mendapati hanya beberapa
orang pelajar yang menghadapi kesukaran untuk membuat rumusan dengan baik.
Mereka boleh memahami petikan yang saya berikan namun mereka agak terkeliru
untuk menilai dan menentukan sama ada isi yang terdapat dalam petikan tersebut merupakan isi tersurat atau
tidak. Selain itu
mereka juga menghadapi masalah untuk menyatakan idea yang berkaitan dengan isi
tersirat. Hal ini demikian kerana isi tersirat merupakan satu kompenan
yang memerlukan murid untuk berfikir dengan lebih kreatif bagi mendapatkan
jawapan yang baik. Kelemahan murid ialah mereka tidak mampu untuk berfikir ke
arah tersebut dengan sempurna.
Antara
perkara yang dirancang:
I.
Masa Kajian
Menetapkan
masa untuk melakukan pengajaran selama tujuh puluh minit. Pengajaran dilakukan
dengan membuat penambahbaikan dengan mempelbagaikan bahan bantu mengajar demi
merangsang pemikiran murid.
II.
Murid Yang Terlibat
Murid
yang terlibat dalam pengajaran ini ialah pelajar tingkatan empat. Seramai tiga
orang telah dipilih daripada jumlah keseluruhan iaitu seramai 35 orang.
III.
Kemahiran Fokus
Kemahiran
yang ingin diberi perhatian ialah kemahiran membuat rumusan dengan
lengkap. Setiap murid perlu mempunyai
kemahiran untuk membuat rumusan kerana setiap kompenan dalam rumusan ini
memerlukan teknik yang berbeza. Kemahiran ini merupakan kemahiran yang amat
penting yang perlu ada dan dikuasai oleh setiap murid bagi memastikan mereka
dapat menghasilkan sebuah penulisan yang lengkap.
Saya akan mempelbagaikan teknik
pembentangan bagi memastikan murid dapat memahami dengan baik penerangan yang
telah dilakukan. Selain itu kunci soalan yang berkaitan dengan petikan juga
akan diberikan perhatian khusus bagi memastikan bahawa hanya isi penting sahaja
yang di kumpulkan oleh murid.
Guru akan mempelbagaikan cara
penerangan untuk memastikan murid benar-benar faham setiap kriteria tersebut
sebelum guru berpindah kepada kriteria lain. Guru juga akan memfokuskan hanya
kepada satu masalah sahaja iaitu fokus kepada kata kunci untuk melihat kehendak
soalan bagi melihat isi tersurat dan isi tersirat. Hal ini akan mengelakkan
murid daripada terus mencari isi yang tidak berkaitan dengan tajuk yang
dikehendaki.
IV.
Kaedah Pengajaran
Kaedah
yang digunakan untuk rumusan ini ialah kaedah atau teknik model langsung. Model
langsung ini merupakan model yang akan membimbing pelajar dari mereka tidak
mengetahui sehingga mereka mengetahui sesuatu perkara tersebut dengan baik.
Model ini lebih menekankan kepada aspek bimbingan daripada guru sehingga
pelajar dapat membuat sesuatu tugasan atau pengajaran yang dirancang dengan
baik.
Pada model ini juga terdapat satu
fasa yang akan memberi peluang kepada pelajar untuk membuat latihan
bersama-sama dengan guru dan mendapat bimbingan guru sepenuhnya manakala fasa
yang seterusnya pelajar akan diminta untuk membuat latihan secara persendirian
bagi memastikan mereka benar memahami tajuk yang telah dibincangkan tersebut.
V.
Alat Bantu
Guru
menggunakan alat bantu mengajar seperti kad manila, marker, dan lembaran kerja.
Bahan bantu mengajar ini merupakan bahan yang mampu menarik perhatian murid. Selain
itu bagi membimbing pelajar pelbagai latihan yang akan dibuat bersama dengan
bimbingan guru telah disediakan. Latihan yang diberikan ini mampu untuk
merangsang pemikiran pelajar agar mereka tidak terlalu terikat dengan sesuatu
yang dipelajari.
Selain itu penggunaan gambar yang
berkaitan dengan fasa memberitahu juga telah ditambah untuk memudahkan murid
melihat perkaitan antara penerangan yang diberikan oleh guru dengan situasi
yang dimaksudkan oleh guru. penggunaan gambar ini akan membuatkan pelajar tidak
perlu membayangkan situasi yang digambarkan malah dengan penggunaan gambar
murid boleh memberi perhatian mereka kepada aspek lain yang lebih penting.
VI.
Alat Yang Digunakan Untuk Memungut Data
Alat
yang digunakan untuk memungut data ini boleh berada dalam pelbagai bentuk.
Untuk kajian ini pengkaji telah menggunakan bentuk dokumen untuk digunakan
dalam proses pengumpulan data ini. Bogdan dan Biklen (1998) dalam Othman Lebar
(2011:150) menyatakan bahawa istilah dokumen sebagai bahan seperti fotografi,
video, filem, memo, surat, diari, rekod kes klinikal serta memo dalam pelbagai
bentuk dan jenis yang boleh digunakan sebagai maklumat sokongan kepada temu
bual dan pemerhatian. Dokumen yang dimaksudkan ialah dokumen yang telah
disediakan oleh penyelidik. Dokumen ini akan
digunakan oleh pelajar untuk membuat tugasan yang disediakan dan berdasarkan
latihan yang dibuat oleh pelajar guru telah meneliti untuk mengkaji tahap
penguasaan dan pemahaman pelajar.
VII.
Perancangan Pengajaran
Saya
telah membuat Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang akan saya gunakan dalam
pengajaran itu nanti. Saya merancang untuk pengajaran selama tujuh puluh minit.
Model yang saya pilih ialah model langsung. Dalam model ini terdapat enam fasa
utama iaitu set induksi, fasa soroton,
fasa memberitahu, fasa latihan berpandu, fasa latihan kendiri, dan
kesimpulan.
2.2 Melaksana Pengajaran Dan
Mencerap
Saya
mengajar seperti yang telah dirancang. Pelajar saya yang juga terdiri daripada kelas
tingkatan empat zuhal dan kajian ini hanya tertumpu pada tiga orang pelajar
sahaja. Kesemua pelajar akan mendapat lembaran kerja yang sama namun saya akan
memberikan tumpuan dan perhatian yang lebih bagi melihat kebolehan pelajar sama
ada semakin meningkat atau menurun.
2.3 Menganalisis Data
Setelah
sesi pengajaran tamat saya telah mengumpul semula semua latihan yang telah
dibuat oleh pelajar bagi melihat hasil yang diperolehi. Seperti biasa saya akan
menumpukan lebih tumpuan kepada tiga orang pelajar yang menjadi bahan kajian
saya. Kertas soalan yang saya berikan kepada mereka telah di tanda dan disemak
oleh saya bagi memastikan mereka dapat menyiapkan dengan baik tugasan yang
telah saya berikan tersebut.
Setelah saya menilai dan meneliti
hasil kerja yang dibuat oleh murid banyak lagi perkara yang perlu dilakukan. Setiap
elemen yang digunakan untuk membuat rumusan tersebut mempunyai peraturan dan
teknik yang tersendiri dan disebabkan itu rumusan merupakan satu kompenan yang
dipandang mudah oleh pelajar namun rumusan juga merupakan satu konsep atau
kompenan yang akan menyebabkan pelajar akan kehilangan banyak markah disebabkan
rumusan merupakan satu kompenan yang agak rumit dan memerlukan penelitian dan
kemahiran yang tertentu untuk menghasilkan satu rumusan yang lengkap.
Hasil penelitian saya kepada
ketiga-tiga pelajar saya mendapati bahawa bagi aspek yang pertama iaitu untuk
membuat pendahuluan, pelajar perlu mengubah kata kunci yang terdapat pada
soalan sebelum menggantikan dengan perkataan yang sinonim dengan perkataan
tersebut. Namun pelajar agak sukar untuk melihat dan memikirkan perkataan yang
sinonim dengan perkataan tersebut sehingga mereka menyalin sahaja kata kunci
asal dan pastinya ini akan menyebabkan sedikit markah akan dipotong.
Bagi aspek mencari isi tersurat,
pelajar agak terkeliru dengan petikan yang telah diberikan. Hal ini kerana
terdapat sesetengah pelajar yang akan menyatakan bahawa huraian yang terdapat
dalam petikan tersebut sebagai satu isi. Pelajar menyatakan sedemikian kerana
mereka tidak memahami dengan baik petikan yang telah dibincangkan. Pelajar juga
menganggap bahawa setiap huraian perlu mempunyai contoh dan jika tidak
mempunyai contoh ayat tersebut akan dianggap sebagai satu isi. Ini pastinya
akan menjejaskan penulisan yang bakal dilakukan kerana jika huraian yang
diberikan dalam rumusan yang akan dihasilkan pastinya rumusan tersebut tidak
menepati teknik yang sebenar dan pelajar akan kehilangan markah.
Isi tersurat ini merupakan satu
elemen yang wajib ada dalam penulisan rumusan. Kebiasaannya isi tersurat ini
akan ditulis berserta dengan contoh. Kemudian teks ini juga akan mengelirukan
murid dengan memberikan contoh yang baik dan ini secara tidak langsung akan
menyukarkan murid yang penguasaan bahasa mereka lemah untuk membuat keputusan
menentukan contoh tersebut sebagai isi atau contoh biasa yang tidak perlu
dimasukkan dalam penulisan rumusan. Perkara ini sebenarnya menjadi perangkap
utama kepada murid kerana murid akan menulis sekali contoh tersebut dan
akhirnya jumlah perkataan akan menjadi banyak sedangkan isi yang diperolehi
hanya sebahagian dari keseluruhan isi yang disediakan. Kebanyakan murid akan
menganggap bahawa jika mereka telah menulis sebanyak 120 patah perkataan mereka
akan menyatakan bahawa rumusan mereka sudah lengkap sedangkan penilaian akan
dilakukan terhadap isi yang dimasukkan dan elemen jumlah patah perkataan turut
diambil kira dalam penulisan mereka.
Bagi aspek mencari dan membuat isi
tersirat pula kebanyakan murid tidak dapat membuat dan menyatakan dengan baik
isi tersebut. Mereka seperti tidak mampu untuk berfikir dan memberikan
pandangan mereka berdasarkan kepada soalan yang telah disediakan. Murid yang
menjadi subjek kajian juga tidak dapat memberikan pendapat dengan baik kerana
menurut mereka tidak tahu apa sebenarnya
kehendak soalan.
Kesimpulannya untuk gelungan pertama
ini saya hanya memberi tumpuan untuk melihat keupayaan murid menghasilkan satu
rumusan yang lengkap. Setelah saya dapat mengenal pasti masalah yang dihadapi
oleh murid kemudian saya dapat merancang kemahiran dan aktiviti yang sesuai
untuk digunakan dalam pengajaran bagi membantu mereka membuat rumusan dengan
lebih baik.
3.0 Pelaksanaan Kajian (Gelungan 2)
3.1 Objektif gelungan kedua
Untuk
gelungan kedua ini saya akan memberi tumpuan kepada aspek untuk mencari isi
tersirat yang terdapat dalam soalan.
3.2 Merancang
Untuk
gelungan ini saya telah merancang untuk memberi pendedahan kepada murid
bagaimana cara yang boleh digunakan untuk mencari dan memberikan pendapat berkaitan dengan isi tersirat.
Saya juga akan menggalakkan mereka berfikir kerana untuk kompenan ini
memerlukan murid untuk berfikir dengan baik bagi memberikan pendapat mereka.
Isi tersirat menjadi pilihan kedua saya kerana saya merasakan isi tersirat ini
merupakan satu perkara yang amat sukar memandangkan subjek kajian saya terdiri
daripada murid kelas lemah. Bagi mereka untuk berfikir merupakan satu tugas
yang sukar dan saya akan menumpukan lebih tumpuan pada bahagian ini.
Antara
perkara yang dirancang:
I.
Masa Kajian
Menetapkan
masa untuk melakukan pengajaran selama tujuh puluh minit. Pengajaran dilakukan
dengan membuat penambahbaikan dengan mempelbagaikan bahan bantu mengajar demi
merangsang pemikiran murid.
II.
Murid Yang Terlibat
Murid
yang terlibat dalam pengajaran ini ialah pelajar tingkatan empat. Seramai tiga
orang telah dipilih daripada jumlah keseluruhan iaitu seramai 35 orang.
III.
Kemahiran Fokus
Kemahiran
yang ingin diberi perhatian ialah kemahiran menyatakan isi tersirat. Kemahiran
ini merupakan satu kemahiran yang amat penting. Kemahiran ini akan menggalakkan
murid untuk berfikir dengan lebih baik dan dapat memberikan pendapat mereka
berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan. Rangsangan akan diberikan kepada
murid untuk membantu mereka berfikir dan menyatakan pendapat mereka terhadap
isi yang dibincangkan.
IV.
Kaedah Pengajaran
Kaedah
yang digunakan untuk rumusan ini ialah kaedah atau teknik model langsung. Model
langsung ini merupakan model yang akan membimbing pelajar dari mereka tidak
mengetahui sehingga mereka mengetahui sesuatu perkara tersebut dengan baik.
Model ini lebih menekankan kepada aspek bimbingan daripada guru sehingga
pelajar dapat membuat sesuatu tugasan atau pengajaran yang dirancang dengan
baik.
Pada model ini juga terdapat satu
fasa yang akan memberi peluang kepada pelajar untuk membuat latihan
bersama-sama dengan guru dan mendapat bimbingan guru sepenuhnya manakala fasa
yang seterusnya pelajar akan diminta untuk membuat latihan secara persendirian
bagi memastikan mereka benar memahami tajuk yang telah dibincangkan tersebut.
V.
Alat Bantu
Guru
menggunakan alat bantu mengajar seperti kad manila, marker, dan lembaran kerja.
Bahan bantu mengajar ini merupakan bahan yang mampu menarik perhatian murid. Selain
itu bagi membimbing pelajar pelbagai latihan yang akan dibuat bersama dengan
bimbingan guru telah disediakan. Latihan yang diberikan ini mampu untuk
merangsang pemikiran pelajar agar mereka tidak terlalu terikat dengan sesuatu
yang dipelajari.
Selain itu tajuk dan isu yang sesuai
telah dipilih oleh guru untuk dijadikan bahan perbincangan di dalam kelas.
Tajuk tersebut akan dibincangkan satu persatu untuk memastikan murid dapat
memberikan pendapat mereka dan menggalakkan mereka untuk memberikan pendapat
secara bernas.
VI.
Alat Yang Digunakan Untuk Memungut Data
Alat
yang digunakan untuk memungut data ini boleh berada dalam pelbagai bentuk.
Untuk kajian ini pengkaji telah menggunakan bentuk dokumen untuk digunakan
dalam proses pengumpulan data ini. Bogdan dan Biklen (1998) dalam Othman Lebar
(2011:150) menyatakan bahawa istilah dokumen sebagai bahan seperti fotografi,
video, filem, memo, surat, diari, rekod kes klinikal serta memo dalam pelbagai
bentuk dan jenis yang boleh digunakan sebagai maklumat sokongan kepada temu
bual dan pemerhatian. Dokumen yang dimaksudkan ialah dokumen yang telah disediakan
oleh penyelidik. Dokumen ini akan
digunakan oleh pelajar untuk membuat tugasan yang disediakan dan berdasarkan
latihan yang dibuat oleh pelajar guru telah meneliti untuk mengkaji tahap
penguasaan dan pemahaman pelajar.
VII.
Perancangan Pengajaran
Saya
telah membuat Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang akan saya gunakan dalam
pengajaran itu nanti. Saya merancang untuk pengajaran selama tujuh puluh minit.
Model yang saya pilih ialah model langsung. Dalam model ini terdapat enam fasa
utama iaitu set induksi, fasa soroton,
fasa memberitahu, fasa latihan berpandu, fasa latihan kendiri, dan
kesimpulan.
3.3 Melaksana Pengajaran Dan
Mencerap
Saya
mengajar seperti yang telah dirancang. Pelajar saya yang juga terdiri daripada kelas
tingkatan empat zuhal dan kajian ini hanya tertumpu pada tiga orang pelajar
sahaja. Kesemua pelajar akan mendapat lembaran kerja yang sama namun saya akan
memberikan tumpuan dan perhatian yang lebih bagi melihat kebolehan pelajar sama
ada semakin meningkat atau menurun.
3.4 Menilai data
Untuk
gelungan kedua ini saya memberi tumpuan
kepada teknik yang boleh digunakan untuk membuat dan mencari isi tersirat yang
terdapat dalam petikan.
Isi tersirat merupakan satu kompenan
yang perlu ada dalam penulisan rumusan Bahasa Melayu. Isi tersirat ini
merupakan satu kemahiran yang perlu dimiliki oleh murid. Hal ini demikian
kerana isi tersirat merupakan satu elemen yang memerlukan murid berfikir untuk
menyatakan pendapat mereka berdasarkan
kepada kata kunci soalan yang disediakan. Isi tersirat dalam rumusan ini perlu
diberikan oleh murid setelah selesai membuat isi tersurat. Isi tersirat
biasanya perlu diberikan dalam jumlah yang paling maksimum iaitu dua isi
sahaja. Namun begitu kebanyakan murid tidak dapat membuat dan menyatakan isi
tersirat ini dengan baik dan ini menjadikan rumusan yang dihasilkan tidak
sempurna dan tidak lengkap kerana tidak mengikut format yang telah ditetapkan.
Bagi aktiviti yang dirancang untuk
mencari isi tersirat ini saya telah menyediakan beberapa soalan yang berlainan.
Dalam soalan tersebut saya akan meminta murid untuk memberikan
sekurang-kurangnya lima isi yang bersesuaian untuk dijadikan sebagai isi
tersirat dalam sesebuah rumusan. Jika murid dapat memberikan isi yang diminta
pastinya murid memahami dengan baik kehendak soalan dan mereka dapat membuat
latihan rumusan dengan baik.
Saya memulakan sesi perbincangan
dengan memberikan satu tajuk kepada murid. Kemudian saya telah membuat aktiviti
sumbang saran untuk mengumpul semua idea dan pemahaman murid berdasarkan kepada
pemahaman mereka. Saya juga telah menekankan kepada konsep berfikir kerana
untuk bahagian ini murid perlu untuk berfikir secara positif bagi memastikan
mereka dapat memberikan pendapat yang berguna dan positif bergantung pada
soalan yang disediakan. Soalan rangsangan juga saya telah berikan untuk
memastikan mereka mampu untuk berfikir dan menyatakan pendapat mereka. Bagi
murid yang menjadi kajian saya, saya telah bertanyakan beberapa soalan bagi
melihat pemahaman mereka dan keupayaan mereka memberikan pendapat dan mereka
dapat memberikan pendapat dengan baik dan bernas namun terdapat juga pendapat
yang diberikan tidak positif dan saya perlu memurnikan semula pendapat mereka
itu. Namun galakkan yang diberikan kepada murid dapat menjadi pendorong kepada
mereka untuk memberikan pendapat.
Kemudian saya telah memberikan
lembaran kerja kepada murid dan mereka diberikan masa untuk membuat lembaran
tersebut. Dalam lembaran tersebut murid hanya perlu menyatakan lima isi sahaja
yang berkaitan dengan tajuk yang diberikan.
Setelah selesai latihan tersebut
guru telah membuat sesi perbincangan dalam kelas dan meminta murid yang menjadi
bahan kajian untuk menyatakan jawapan yang mereka telah buat. pada latihan
pertama murid tidak dapat memberikan jawapan yang agak baik kerana soalan yang
disediakan agak sukar dan pada latihan kedua murid telah berjaya memberikan
jawapan yang lebih baik kerana soalan yang diberikan lebih mudah dan mereka
dapat menyatakan pendapat mereka dengan baik sekali.
Sebagai pengukuhan saya telah merangsang
fikiran mereka dengan bertanyakan soalan yang dapat membantu mereka menjawab
secara spontan berdasarkan beberapa isi yang saya bawa seperti pencemaran dan
langkah mengatasi pencemaran. Ternyata mereka boleh buat dan mampu untuk
berfikir dengan baik.
Kesimpulannya kesemua murid dapat
memberikan pendapat mereka dengan baik dan walaupun terdapat kesalahan kerana
pendapat yang diberikan tidak sesuai namun peneguhan dan pembetulan yang
diberikan telah dapat membantu mereka dan memandu mereka untuk berfikir dengan
lebih jauh dan matang.
4.0 Pelaksanaan Kajian (Gelungan 3)
4.1 Objektif gelungan ketiga
Objektif
gelungan kedua ini adalah untuk melihat kemahiran murid untuk mencari isi tersurat yang terdapat dalam
petikan yang diberikan.
4.2 Merancang
Selepas
saya melihat kepada pencapaian murid pada gelungan pertama, saya mendapati
banyak kelemahan yang terdapat pada murid. Disebabkan itu untuk gelungan ketiga
ini tumpuan akan lebih diberikan kepada aspek isi tersurat sahaja.
I.
Masa Kajian
Menetapkan
masa untuk melakukan pengajaran selama tujuh puluh minit. Pengajaran dilakukan
dengan membuat penambahbaikan dengan mempelbagaikan bahan bantu mengajar demi
merangsang pemikiran murid.
II.
Murid Yang Terlibat
Murid
yang terlibat dalam pengajaran ini ialah pelajar tingkatan empat. Seramai tiga
orang telah dipilih daripada jumlah keseluruhan iaitu seramai 35 orang.
III.
Kemahiran Fokus
Kemahiran
yang ingin diberi perhatian ialah kemahiran mencari isi tersurat. Kemahiran ini
merupakan kemahiran yang amat penting yang perlu ada dan dikuasai oleh setiap
murid bagi memastikan mereka dapat menghasilkan sebuah penulisan yang lengkap.
IV.
Kaedah Pengajaran
Kaedah
yang digunakan untuk rumusan ini ialah kaedah atau teknik model langsung. Model
langsung ini merupakan model yang akan membimbing pelajar dari mereka tidak
mengetahui sehingga mereka mengetahui sesuatu perkara tersebut dengan baik.
Model ini lebih menekankan kepada aspek bimbingan daripada guru sehingga
pelajar dapat membuat sesuatu tugasan atau pengajaran yang dirancang dengan
baik.
V.
Alat Bantu
Guru
menggunakan alat bantu mengajar seperti marker, dan lembaran kerja. Bahan bantu
mengajar ini merupakan bahan yang mampu menarik perhatian murid. Selain itu
bagi membimbing pelajar pelbagai latihan yang akan dibuat bersama dengan
bimbingan guru telah disediakan. Latihan yang diberikan ini mampu untuk
merangsang pemikiran pelajar agar mereka tidak terlalu terikat dengan sesuatu
yang dipelajari. Guru juga menyediakan beberapa petikan dan setiap petikan
tersebut mempunyai beberapa isi tersurat dan murid perlu mencari isi tersebut
berdasarkan kepada soalan yang terdapat dalam petikan tersebut.
Selain itu penggunaan gambar yang
berkaitan dengan fasa memberitahu juga telah ditambah untuk memudahkan murid
melihat perkaitan antara penerangan yang diberikan oleh guru dengan situasi
yang dimaksudkan oleh guru. penggunaan gambar ini akan membuatkan pelajar tidak
perlu membayangkan situasi yang digambarkan malah dengan penggunaan gambar
murid boleh memberi perhatian mereka kepada aspek lain yang lebih penting.
VI.
Alat Yang Digunakan Untuk Memungut Data
Alat
yang digunakan untuk memungut data ini boleh berada dalam pelbagai bentuk.
Untuk kajian ini pengkaji telah menggunakan bentuk dokumen untuk digunakan
dalam proses pengumpulan data ini. Bogdan dan Biklen (1998) dalam Othman Lebar
(2011:150) menyatakan bahawa istilah dokumen sebagai bahan seperti fotografi,
video, filem, memo, surat, diari, rekod kes klinikal serta memo dalam pelbagai
bentuk dan jenis yang boleh digunakan sebagai maklumat sokongan kepada temu
bual dan pemerhatian. Dokumen yang dimaksudkan ialah dokumen yang telah
disediakan oleh penyelidik. Dokumen ini
akan digunakan oleh pelajar untuk membuat tugasan yang disediakan dan
berdasarkan latihan yang dibuat oleh pelajar guru telah meneliti untuk mengkaji
tahap penguasaan dan pemahaman pelajar.
VII.
Perancangan Pengajaran
Saya
telah membuat Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang akan saya gunakan dalam
pengajaran itu nanti. Saya merancang untuk pengajaran selama tujuh puluh minit.
Model yang saya pilih ialah model langsung. Dalam model ini terdapat enam fasa
utama iaitu set induksi, fasa soroton,
fasa memberitahu, fasa latihan berpandu, fasa latihan kendiri, dan
kesimpulan.
4.3 Melaksana Pengajaran Dan
Mencerap
Saya
mengajar seperti yang telah dirancang. Pelajar saya yang juga terdiri daripada kelas
tingkatan empat zuhal dan kajian ini hanya tertumpu pada tiga orang pelajar
sahaja. Kesemua pelajar akan mendapat lembaran kerja yang sama namun saya akan
memberikan tumpuan dan perhatian yang lebih bagi melihat kebolehan pelajar sama
ada semakin meningkat atau menurun.
4.4 Menilai data
Gelungan
ketiga merupakan gelungan yang hanya memberi tumpuan kepada aspek mencari isi
tersurat seperti yang telah dirancang. Perancangan akan dibuat seperti yang
dirancang di mana murid akan diberikan beberapa petikan yang mempunyai soalan
yang berbeza dan murid dikehendaki untuk
mencari isi tersurat dalam petikan yang telah disediakan.
Pengajaran telah dimulakan dengan
saya memberikan penerangan berkaitan tajuk yang hendak dibincangkan. Saya telah
memberikan satu tajuk secara rawak kepada murid. Tujuan saya berbuat demikian
adalah untuk memastikan murid memahami dengan baik sesuatu tajuk yang akan
dibincangkan. Kemudian saya telah berbincang dengan murid untuk meminta mereka
memberikan pendapat berkaitan dengan tajuk yang diberikan. Mereka dapat
memberikan pendapat dan dapat berkongsi pendapat mereka dengan rakan sekelas
yang lain. Bagi murid yang lemah pula saya telah merangsang pemikiran mereka
dengan memberikan soalan yang mudah bagi menggalakkan mereka untuk bercakap dan
memberikan pendapat mereka.
Setelah saya berpuas hati dengan
pemahaman dan perkembangan yang ditunjukkan oleh murid saya telah memberikan
lembaran kerja kepada murid. Dalam lembaran kerja tersebut terdapat beberapa
petikan di mana murid perlu membaca petikan tersebut dan mencari isi tersurat
berdasarkan soalan yang disediakan. Murid hanya perlu menulis semula isi
tersebut dalam ruangan yang disediakan. Saya juga telah menyediakan ruangan
khas di mana murid perlu menulis contoh bagi setiap isi yang dinyatakan jika
contoh tersebut dinyatakan dalam petikan tersebut. Tumpuan saya berikan kepada
tiga orang murid yang menjadi bahan kajian saya. Saya telah memberikan mereka
masa bagi memastikan mereka dapat membuat latihan yang diberikan dengan baik.
Setelah selesai sesi membuat
latihan, guru telah membuat perbincangan dalam kelas tersebut. Perbincangan
lebih difokuskan kepada jawapan yang diberikan dalam latihan yang disediakan.
Penilaian dilakukan dengan melihat jawapan dan isi yang betul yang dituliskan
oleh murid. Kebanyakan murid dapat menjawab soalan tersebut dengan baik. Begitu
juga dengan murid yang menjadi bahan kajian saya. Mereka dapat memberikan
jawapan yang baik dan contoh juga dapat dimasukkan dalam ruangan yang
disediakan dengan betul. Isi tersurat ini dapat dibuat dengan baik kerana isi
tersurat sudah terdapat dalam petikan dan murid hanya perlu mencari berdasarkan
kepada kata kunci yang terdapat pada soalan.
Setelah saya berpuas hati dengan
jawapan yang diberikan oleh murid saya telah membuat pengukuhan dengan
memberikan satu lagi petikan rumusan. Dalam petikan tersebut saya telah meminta
murid untuk mencari isi tersurat berdasarkan kepada soalan yang telah disediakan.
Latihan ini juga dapat dibuat dengan baik oleh murid dan saya berpuas hati
dengan pencapaian yang ditunjukkan oleh mereka.
Sebagai kesimpulannya saya berasa
yakin bahawa mereka boleh membuat latihan dan mencari isi tersurat yang
terdapat dalam petikan dengan baik. Saya juga berasa mereka mampu untuk membuat
latihan tersebut asalkan mereka memahami dengan baik kata kunci yang terdapat
dalam soalan dan kata kunci ini akan membantu murid untuk menjawab soalan yang
telah disediakan.
5.0 Pelaksanaan Kajian (Gelungan 4)
5.1 Objektif
Pada
gelungan keempat ini tumpuan lebih diberikan kepada hasil rumusan tersebut.
Dalam penulisan rumusan terdapat empat perenggan yang perlu dihasilkan oleh
murid iaitu yang pertama perenggan pendahuluan, yang kedua perenggan isi
tersurat, yang ketiga perenggan isi tersirat dan yang keempat perenggan
penutup. Objektif ini
lebih menekankan kepada kebolehan murid untuk menghasilkan satu rumusan yang
lengkap dan betul berdasarkan format penulisan yang telah ditetapkan.
5.2
Merancang
Untuk
pengajaran kali ini saya akan meminta murid untuk membuat satu rumusan yang
lengkap. Rumusan yang lengkap ini akan dilihat kerana sebelum menghasilkan
rumusan ini murid telah diberi pendedahan dan latihan yang berkaitan untuk
memastikan mereka dapat menghasilkan satu rumusan yang baik dan lengkap.
Antara
perkara yang dirancang:
I.
Masa Kajian
Menetapkan
masa untuk melakukan pengajaran selama tujuh puluh minit. Pengajaran dilakukan
dengan membuat penambahbaikan dengan mempelbagaikan bahan bantu mengajar demi
merangsang pemikiran murid.
II.
Murid Yang Terlibat
Murid
yang terlibat dalam pengajaran ini ialah pelajar tingkatan empat. Seramai tiga
orang telah dipilih daripada jumlah keseluruhan iaitu seramai 35 orang.
III.
Kemahiran Fokus
Kemahiran
yang ingin diberi perhatian ialah kemahiran membuat rumusan dengan
lengkap. Setiap murid perlu mempunyai
kemahiran untuk membuat rumusan kerana setiap kompenan dalam rumusan ini
memerlukan teknik yang berbeza. Kemahiran ini merupakan kemahiran yang amat
penting yang perlu ada dan dikuasai oleh setiap murid bagi memastikan mereka
dapat menghasilkan sebuah penulisan yang lengkap.
IV.
Kaedah Pengajaran
Kaedah
yang digunakan untuk rumusan ini ialah kaedah atau teknik model langsung. Model
langsung ini merupakan model yang akan membimbing pelajar dari mereka tidak
mengetahui sehingga mereka mengetahui sesuatu perkara tersebut dengan baik.
Model ini lebih menekankan kepada aspek bimbingan daripada guru sehingga
pelajar dapat membuat sesuatu tugasan atau pengajaran yang dirancang dengan
baik.
V.
Alat Bantu
Guru
menggunakan alat bantu mengajar seperti marker, dan lembaran kerja. Bahan bantu
mengajar ini merupakan bahan yang mampu menarik perhatian murid. Selain itu
bagi membimbing pelajar pelbagai latihan yang akan dibuat bersama dengan
bimbingan guru telah disediakan. Gambar berkaitan dengan tajuk yang
dibincangkan turut menjadi bahan bantu yang sesuai kerana terdapat murid yang
agak sukar memahami bahasa dengan baik dan bantuan gambar dapat membantu mereka
memahami penerangan dan tajuk yang dibincangkan.
VI.
Alat Yang Digunakan Untuk Memungut Data
Alat
yang digunakan untuk memungut data ini boleh berada dalam pelbagai bentuk.
Untuk kajian ini pengkaji telah menggunakan bentuk dokumen untuk digunakan
dalam proses pengumpulan data ini. Bogdan dan Biklen (1998) dalam Othman Lebar
(2011:150) menyatakan bahawa istilah dokumen sebagai bahan seperti fotografi,
video, filem, memo, surat, diari, rekod kes klinikal serta memo dalam pelbagai
bentuk dan jenis yang boleh digunakan sebagai maklumat sokongan kepada temu
bual dan pemerhatian. Dokumen yang dimaksudkan ialah dokumen yang telah
disediakan oleh penyelidik. Dokumen ini
akan digunakan oleh pelajar untuk membuat tugasan yang disediakan dan
berdasarkan latihan yang dibuat oleh pelajar guru telah meneliti untuk mengkaji
tahap penguasaan dan pemahaman pelajar.
VII.
Perancangan Pengajaran
Saya
telah membuat Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang akan saya gunakan dalam
pengajaran itu nanti. Saya merancang untuk pengajaran selama tujuh puluh minit.
Model yang saya pilih ialah model langsung. Dalam model ini terdapat enam fasa
utama iaitu set induksi, fasa soroton,
fasa memberitahu, fasa latihan berpandu, fasa latihan kendiri, dan
kesimpulan.
5.3 Melaksana Pengajaran Dan
Mencerap
Saya
mengajar seperti yang telah dirancang. Pelajar saya yang juga terdiri daripada kelas
tingkatan empat zuhal dan kajian ini hanya tertumpu pada tiga orang pelajar
sahaja. Kesemua pelajar akan mendapat lembaran kerja yang sama namun saya akan
memberikan tumpuan dan perhatian yang lebih bagi melihat kebolehan pelajar sama
ada semakin meningkat atau menurun.
5.4 Menilai data
Untuk
pengajaran kali ini saya bercadang akan memberikan satu petikan kepada murid
dan meminta murid untuk menghasilkan satu rumusan yang lengkap. Dalam petikan tersebut saya
telah memberikan sembilan isi tersurat seperti mana yang terdapat dalam petikan
lain untuk rumusan. Kemudian murid kajian perlu menyiapkan latihan yang
diberikan dalam masa yang telah ditetapkan dan jumlah perkataan hanya 120 patah
perkataan sahaja.
Pada permulaan pengajaran saya telah
berbincang dengan murid bagi memastikan murid memahami tajuk tersebut dengan
baik memandangkan murid dalam kelas tersebut terdiri daripada murid yang lemah.
Disebabkan itu saya berasa wajar untuk saya menerangkan berdasarkan kata kunci
yang terdapat pada soalan bagi memastikan mereka dapat membuat latihan tersebut
dengan baik dan tidak terpesong dari tajuk yang dinyatakan.
Setelah sesi perbincangan selesai
saya telah memberikan mereka masa untuk membuat latihan tersebut berdasarkan
peruntukan masa sebenar seperti yang telah diperuntukkan dalam masa sebenar
dalam peperiksaan. Hasil kajian akan dinilai dan di tanda bagi melihat
perubahan yang berlaku terhadap pemahaman murid untuk menghasilkan sebuah
rumusan yang lengkap.
Setelah selesai dan diperiksa hasil
pemeriksaan terhadap peserta kajian menunjukkan maklum balas yang positif.
Rumusan yang dihasilkan dapat dihasilkan dengan sempurna walaupun terdapat
sedikit kesalahan dari segi tatabahasa.
Setiap
perenggan telah mempunyai kompenan yang betul seperti perenggan pendahuluan
telah menggunakan kata dan perkataan yang sesuai yang menggambarkan konsep
pendahuluan. Setiap perkataan yang menjadi kunci kepada soalan telah ditukarkan
kepada perkataan yang sinonim dengan perkataan tersebut.
Bagi
perenggan isi tersurat pula peserta kajian juga telah menyenaraikan sembilan
isi yang dijumpai dan mereka dapat membezakan isi dan huraian yang terdapat
dalam petikan tersebut. Kemudian hanya enam isi yang dipilih untuk dimasukkan
dalam penulisan rumusan tersebut memandangkan format yang telah ditetapkan
seperti berikut. Peserta kajian mampu untuk memahami kehendak soalan dan
seterusnya memilih beberapa isi yang sesuai untuk dijadikan sebagai rumusan.
Bagi
perenggan isi tersirat pula peserta kajian telah mampu untuk memahami kehendak
soalan dan berfikir untuk memberikan hanya dua pernyataan yang berkaitan dengan
kehendak soalan tersebut. Mereka mampu untuk memberikan pernyataan yang sesuai
jika mereka banyak membaca dan membuat kajian serba sedikit pastinya jawapan
yang diberikan akan lebih menarik dan mencabar. Hal ini demikian kerana jawapan
yang diberikan hanya sekadar jawapan yang logik dan boleh diterima akal tanpa
ada sebarang peneguhan yang positif. Namun bukan jenis jawapan yang ingin
dijadikan kajian tetapi pernyataan yang berkaitan dan positif yang akan
diberikan keutamaan. hasilnya kesemua jawapan peserta kajian diterima dengan
baik.
Bagi
perenggan kesimpulan pula tiada banyak perubahan kerana perenggan kesimpulan
merupakan perenggan yang menyimpulkan keseluruhan cerita tersebut secara
keseluruhan dan peserta kajian dapat membuat dengan baik.
Kesimpulannya
kajian yang dilakukan ini menunjukkan perubahan yang positif dan mereka mampu
membuat satu rumusan yang baik. Pada awalnya mereka seperti tidak mampu untuk
menghasilkan satu rumusan yang lengkap namun setelah diberikan bimbingan dan
panduan bagi setiap peringkat hasilnya mereka berjaya mengikuti pengajaran dan
pembelajaran tersebut dengan sempurna dan hasil yang ditunjukkan mereka ialah
mereka dapat menghasilkan satu rumusan yang lengkap dan mengikut format
peperiksaan yang telah ditetapkan.
No comments:
Post a Comment