Wednesday, 4 May 2016

Refleksi kedua




Saya masuk ke kelas tingkatan empat Zuhal. Saya telah membuat perancangan untuk mengajar teknik yang boleh digunakan untuk memikirkan isi tersirat kepada murid. Isi tersirat merupakan satu kompenan yang terdapat dalam rumusan di mana setiap rumusan perlu mempunyai isi tersurat dan isi tersirat. Isi tersurat merupakan satu kompenan yang terkandung dalam rumusan dan isi tersirat juga terkandung dalam rumusan namun isi tersirat ini merupakan satu aspek di mana murid perlu berfikir dengan kreatif untuk memberikan jawapan tersebut.
            Saya telah memulakan set induksi dengan menunjukkan sekeping gambar yang mempunyai pelbagai jenis pengangkutan. Saya telah meminta respon dari murid untuk memastikan mereka memahami dengan baik tajuk yang dibincangkan. Saya juga mendapat reaksi yang positif apabila setiap soalan yang saya berikan telah dijawab dengan baik oleh para pelajar.
            Kemudian saya telah membahagikan murid kepada beberapa kumpulan dan saya telah meminta mereka untuk memberikan pendapat mereka berdasarkan tajuk yang saya berikan. Setiap kumpulan perlu memberikan sekurang-kurangnya empat isi penting berdasarkan tajuk yang diberikan. Apa yang menghairankan saya setelah saya memberikan tajuk kepada murid mereka seperti tidak mampu untuk membuat tugasan yang diberikan tersebut dengan sempurna. Mereka seperti terkeliru dengan tugasan yang saya berikan berserta pandangan yang saya berikan semasa permulaan kelas. Namun begitu tidak semua murid yang menghadapi kesukaran untuk menyempurnakan latihan tersebut kerana mereka memahami dengan baik tajuk tugasan yang diberikan.
            Saya terpanggil untuk mengetahui apa sebenarnya yang berlaku. Adakah pengajaran yang saya berikan hari ini terlalu berat? Adakah murid tidak memahami penerangan yang saya berikan sebentar tadi? Adakah mereka tidak mampu untuk membayangkan jawapan yang boleh digunakan? Adakah jawapan yang diberikan semasa proses perbincangan dalam kumpulan tadi tidak tepat?
            Saya sedar bahawa kebanyakan dari murid dalam kelas tersebut tidak pernah pergi melancong. Mereka semua tergolong dalam golongan keluarga yang susah. Disebabkan itu mereka tidak dapat membayangkan konsep pelancongan yang diminta dan akibatnya mereka tidak mampu untuk memberikan jawapan yang positif. Selain itu kebanyakan murid dalam kelas ini merupakan mereka yang tidak diberi peluang pendedahan berkaitan dengan dunia luar menyebabkan mereka tidak mempunyai pengalaman yang cukup dan imaginasi yang pelbagai. Setelah saya memberikan penerangan yang lebih mendalam dan saya meminta mereka untuk membuat latihan tambahan kebanyakan murid sudah mampu untuk membuat latihan tersebut dengan baik. Subjek kajian saya juga sudah dapat memberikan jawapan yang lebih positif terhadap soalan yang diberikan tersebut.
            Saya bercadang untuk pengajaran akan datang saya akan membuat ulasan yang lebih terperinci bagi memastikan murid dapat memahami dengan baik tajuk yang saya berikan pada hari tersebut. Saya juga akan memperbanyakkan lagi soalan untuk melatih pemikiran murid supaya terus berkembang. Saya juga akan merangsang pemikiran mereka dengan memberikan mereka pelbagai jenis bahan rangsangan untuk mereka berfikir dengan lebih kreatif. Selain itu saya juga bercadang untuk memberi tumpuan pula kepada aspek isi tersurat. Hal ini demikian kerana kebanyakan murid sudah mampu untuk membuat isi tersirat dengan baik dan tumpuan harus diberikan kepada isi tersurat pula yang lebih mudah. Saya bercadang untuk memberikan beberapa latihan kepada murid untuk dijadikan sebagai latihan mereka.

No comments:

Post a Comment