Saya
masuk ke kelas tingkatan empat zuhal. Saya bercadang untuk mengajarkan rumusan
kepada mereka. Saya bercadang selepas murid dapat memberikan beberapa isi
penting saya ingin meminta mereka membuat satu rumusan yang lengkap. Saya juga
ingin menyentuh aspek berkaitan mencari
isi tersurat yang terdapat dalam petikan tersebut. Saya juga bercadang untuk
memasukkan elemen tatabahasa dalam pengajaran saya tersebut.
Saya memulakan kelas dengan
berbincang dengan pelajar berkaitan bahaya merokok. Bagi memudahkan pemahaman
pelajar saya telah melukis gambar sebatang rokok dan menjadikan gambar tersebut
sebagai panduan kepada saya untuk menulis maklum balas yang diberikan oleh
pelajar setelah saya mengemukakan soalan. Pelajar memberikan reaksi yang positif dengan menjawab semua soalan
saya dengan baik. Mereka juga mudah untuk berinteraksi dengan saya kerana isu
yang saya bawa merupakan isu yang sering berlegar dalam kehidupan mereka.
Saya telah memberikan lembaran
petikan kepada pelajar. Saya meminta mereka untuk membaca petikan tersebut
secara senyap. Kemudian saya meminta mereka untuk membacakan secara kuat dan
saya memilih secara rawak pelajar untuk membaca petikan tersebut. Apa yang menghairankan saya semua pelajar dapat membaca petikan tersebut namun bila
saya meminta mereka menunjukkan isi yang terdapat dalam petikan tersebut mereka
tidak dapat menunjukkan dengan baik. Pelajar yang pintar mampu untuk
menunjukkan isi tersebut namun bagi pelajar yang kurang cerdas mereka tidak
mampu untuk menunjukkan isi tersebut dengan baik. Selain itu mereka juga
menghadapi masalah untuk membuat rumusan yang lengkap. Saya sengaja membiarkan
mereka membuat latihan dalam beberapa minit bagi melihat hasil yang akan
diperolehi. Namun rumusan yang dihasilkan bukan satu rumusan yang baik dan
lengkap.
Saya
terpanggil untuk mengetahui apakah sebenarnya yang berlaku. Apakah petikan
yang saya bagi terlalu berat untuk difahami oleh pelajar sederhana? Adakah
petikan tersebut mengandungi kosa kata yang tinggi sehingga menyukarkan
pemahaman pelajar untuk mencari isi tersebut. Adakah mereka tidak mengetahui
cara yang betul untuk membuat rumusan? Adakah mereka tidak memahami dengan baik
apa yang dimaksudkan dengan isi tersurat dan tersirat? Adakah mereka tidak
mengetahui format penulisan yang sebenar?
Bagi memastikan masalah sebenarnya yang berlaku saya telah bertanya
kepada pelajar masalah yang dihadapi oleh mereka.
Saya
sedar bahawa terdapat pelajar yang tidak memahami petikan yang dibaca dan
merekanya membaca petikan tersebut kerana mengikut arahan saya. Saya rasa
pelajar yang tidak memahami petikan tersebut merupakan pelajar yang kekurangan
perbendaharaan kata sehingga menyebabkan mereka tidak memahami petikan yang
dibaca dengan sempurna. Saya yakin jika saya menggunakan kosa kata atau laras
bahasa yang lebih mudah pastinya pelajar akan dapat memahami petikan tersebut
dengan lebih baik. saya juga menyedari bahawa bagi mereka untuk menulis rumusan
merupakan satu perkara yang agak sukar memandangkan terdapat beberapa teknik
yang perlu digunakan oleh mereka untuk menghasilkan rumusan yang lengkap.
Pelajar juga kurang jelas dengan maksud isi tersurat dan isi tersirat serta
format penulisan yang betul. Disebabkan itu mereka tidak dapat membuat rumusan
dengan baik dan tepat.
Saya
bercadang untuk pengajaran yang akan datang saya akan memilih petikan yang
bersifat agak sederhana dan bahasa yang digunakan dalam petikan tidak
terlalu tinggi bagi memastikan pelajar
dapat memahami petikan yang dibaca kemudian mampu untuk mencari isi tersirat
yang terdapat dalam petikan tersebut. saya juga tidak akan meminta murid untuk
membuat satu rumusan yang lengkap sebaliknya saya akan mengajar setiap langkah
terlebih dahulu sebelum meminta mereka untuk membuat satu rumusan yang lengkap.
Saya akan menekankan kepada teknik untuk menyatakan isi tersirat memandangkan
isi tersirat ini memerlukan pemikiran yang lebih mendalam dan saya merasakan
bahawa isi tersirat ini lebih penting dan tidak terdapat dalam petikan. Saya
akan memberi tumpuan kepada isi tersirat terlebih dahulu. Saya bercadang untuk
memberikan beberapa tajuk dan berbincang dengan murid berkaitan dengan isi
tersirat yang mungkin terdapat dalam petikan tersebut. Aktiviti ini akan lebih
tertumpu pada sumbang saran dan sedikit kerja berkumpulan.
No comments:
Post a Comment