Wednesday, 4 May 2016

1.1 Menyelesaikan masalah




Kajian ini dilakukan untuk menyelesaikan masalah yang berlaku. Pada kebiasaannya kajian ini akan dilakukan oleh pendidik di dalam bilik darjah (Zamri Mahmaod 201: 361). Ini jelas menunjukkan bahawa kebanyakan dari masalah berpunca dari dalam kelas itu sendiri yang merangkumi pelbagai aspek. Masalah yang berlaku boleh bermula sebelum semasa dan selepas proses pengajaran dan pembelajaran itu berlangsung. Disebabkan itu kajian tindakan ini boleh dilakukan bagi mengatasi masalah tersebut. Selain itu kajian penyelidikan yang dilakukan ini tertumpu pada penyelesaian masalah dalam bilik darjah (Mok Soon Sang 2010 : 1). Hal ini bermaksud kajian yang dilakukan hanya berada dalam lingkungan bilik darjah sahaja yang menjadi punca sesuatu masalah itu dikaji dan dicari jalan penyelesaiannya. Selain itu kajian yang dilakukan juga tidak mempunyai objektif untuk membuktikan hipotesis atau memberi sumbangan kepada sains. Hasil kajian yang dilakukan hanyalah digunakan untuk mempertingkatkan pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
            Sebagai contoh jika seseorang penyelidik itu mendapati bahawa teknik penyoalan yang digunakan di dalam kelas tidak begitu sesuai maka penyelidik boleh membuat kajian berdasarkan teknik soalan yang sesuai yang boleh digunakan oleh guru di dalam kelas. Terdapat sesetengah guru yang tidak mengetahui teknik menyoal yang sesuai menyebabkan murid tidak dapat memahami dengan baik soalan yang diberikan dan murid tidak dapat berfikir dengan baik jika masa yang diberikan oleh guru terlalu cepat. Berdasarkan kepada contoh masalah tersebut guru boleh menggunakan masalah tersebut sebagai kajian tindakan dan dengan menjalankan kajian tindakan masalah tersebut akan dapat diselesaikan dengan sempurna.

No comments:

Post a Comment