Wednesday, 4 May 2016

Refleksi ketiga




Saya masuk ke kelas tingkatan empat Zuhal. Saya akan menyentuh aspek berkaitan dengan rumusan pada hari ini. Saya ingin menekankan kepada aspek penulisan dan teknik yang boleh digunakan untuk mencari isi tersurat yang perlu ada dalam penulisan tersebut.
            Saya memulakan set induksi dengan meminta mereka untuk menyatakan pemahaman mereka berkaitan dengan isi tersurat, isi tersirat dan kata kunci yang boleh digunakan untuk menjawab soalan yang berkaitan. Saya telah memberikan beberapa jenis tajuk dan membuat sumbang saran bagi melihat pemahaman mereka berkaitan dengan tajuk tersebut. Sebagai contoh “Punca kemalangan jalan raya” dan saya meminta murid untuk memberikan pendapat mereka berkaitan dengan tajuk tersebut. Tujuan saya berbuat demikian adalah untuk melihat pemahaman mereka berdasarkan tajuk yang saya berikan tersebut.
            Saya telah memberikan petikan kepada murid dan meminta mereka untuk membaca secara senyap terlebih dahulu. Saya kemudian telah meminta mereka untuk membaca secara kuat. Saya juga telah meminta mereka untuk mencari dan menggariskan isi tersurat yang mereka jumpa dalam petikan tersebut. Apa yang menghairankan saya masih lagi terdapat sesetengah murid yang tidak mampu untuk mencari isi tersebut. Selain itu murid juga seperti tidak dapat mencari isi yang terdapat dalam petikan tersebut. Mereka juga terkeliru antara isi dan huraian yang terdapat dalam petikan tersebut.
            Saya terpanggil untuk mengetahui apa sebenarnya yang berlaku. Adakah mereka tidak memahami pengajaran saya berkaitan dengan isi tersurat ? Adakah murid tidak memahami petikan tersebut sehingga tidak mampu untuk memahami dengan baik kehendak soalan tersebut?
            Saya sedar kebanyakan murid tidak mampu untuk mencari isi tersurat kerana mereka tidak memahami dengan baik perkara berkaitan dengan petikan tersebut. Selain itu murid juga tidak memahami kehendak soalan dan menyebabkan mereka tidak dapat menyatakan dengan baik isi tersurat yang terdapat dalam petikan tersebut. Selain itu murid juga tidak dapat membezakan isi dan contoh menyebabkan berlaku kekeliruan antara huraian dan contoh yang diberikan. Namun saya mengambil langkah sewajarnya dengan membantu mereka memberi penerangan dan menunjukkan contoh yang betul dan akhirnya mereka dapat membuat dengan betul. Saya juga telah menggalakkan mereka untuk membaca petikan tersebut berulang kali jika mereka tidak memahami petikan tersebut dengan baik. Saya juga mengingatkan semula kepada mereka berkaitan dengan pembinaan perenggan di mana perlu melibatkan isi, huraian dan contoh untuk mendapatkan perenggan yang baik.
            Saya bercadang untuk pengajaran akan datang saya akan meminta mereka untuk membaca dengan baik sebelum membuat tugasan tersebut. Selain itu saya juga akan menambahkan lagi latihan mereka dan memastikan mereka dapat membuat dengan lebih baik. Saya juga bercadang untuk meminta mereka untuk menghasilkan satu rumusan yang lengkap untuk pengajaran akan datang memandangkan mereka semua sudah menguasai kemahiran untuk mencari isi tersurat dan isi tersirat.

No comments:

Post a Comment