Wednesday, 4 May 2016

Refleksi keempat




Saya masuk ke kelas tingkatan empat Zuhal. Saya bercadang untuk mengajar rumusan pada murid. Saya telah menyediakan teks rumusan kepada murid. Dalam teks tersebut telah saya sediakan beberapa isi yang harus dicari oleh murid. Saya juga telah menyediakan soalan untuk isi tersirat yang agak mudah untuk memberi peluang kepada murid menyatakan pendapat mereka.
            Saya telah memulakan set induksi dengan berbincang dengan murid berkaitan dengan tajuk yang terdapat dalam petikan tersebut. Saya juga telah meminta murid untuk menyatakan pendapat mereka berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan. Saya juga telah memberi peluang kepada murid untuk menyatakan apakah yang bakal dijumpai oleh murid dalam petikan yang akan dibincangkan.
            Saya telah memberi masa kepada murid untuk membaca terlebih dahulu petikan tersebut dan mereka mampu untuk mencari isi penting yang terdapat dalam petikan tersebut. Kemudian saya telah meminta murid untuk menyatakan isi tersirat yang sesuai berdasarkan soalan yang telah disediakan. Apa yang menghairankan saya masih terdapat beberapa murid yang tidak dapat membuat dan menyatakan pendapat mereka untuk bahagian isi tersirat. selain itu untuk isi tersurat mereka sudah berjaya menjumpai dengan baik dan bagi murid yang menjadi kajian saya mereka berjaya menyatakan kedua-dua kompenan isi dengan baik.
            Saya terpanggil untuk mengetahui apa sebenarnya yang berlaku. Adakah pengajaran saya sebelum ini tidak begitu baik sehingga murid tidak memahami cara untuk membuat isi tersirat? Adakah  murid tidak mempunyai pendapat untuk diluahkan berdasarkan kepada soalan? Adakah soalan yang saya sediakan terlalu sukar untuk murid?
            Saya sedar bahawa kebanyakan murid yang tidak dapat membuat isi tersirat dengan baik ini merupakan mereka yang lemah dalam bahasa Melayu. Namun hanya sebahagian sahaja yang masih lagi tidak mampu untuk membuat latihan ini. Sebilangan besar yang lain sudah mampu untuk berfikir dan memberikan pendapat mereka yang baik. Sebahagian yang lain juga sudah mampu  untuk membuat rumusan yang saya inginkan. Mereka mampu mencari isi tersurat, isi tersirat dengan baik.
            Saya bercadang untuk pengajaran akan datang saya akan meminta murid yang masih lemah ini membuat soalan isi tersirat sahaja. Saya juga akan memperbanyakkan lagi latihan yang berkaitan dengan isi tersirat dan memberi peluang kepada mereka untuk menyatakan pandangan mereka berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan. Bagi mereka yang telah berjaya membuat latihan ini dengan baik untuk pengajaran akan datang saya akan menggalakkan mereka untuk membuat latihan rumusan yang lengkap bagi mengasah minat mereka dan memastikan mereka mahir dengan teknik penulisan yang baik. Pada akhir pengajaran saya telah meminta mereka untuk membuat rumusan sebagai latihan tambahan dan peserta kajian dapat membuat rumusan ini dengan baik dan sempurna.

No comments:

Post a Comment